Taakomschrijving van de activiteiten

 

Garderobe:

Kinderen geven hier hun jas en tas af. De jas wordt opgehangen op het nummertje van de entreekaart. Let er ook op dat de naam van het kind op de kaart staat. Willen de kinderen tussendoor iets uit hun tas enz. dan geef je hen hun tas en hangt hem later weer terug. Bij aanvang en bij het sluiten is het het drukst. Tussendoor kan het zijn dat er 2 personen gevraagd worden om als invaller te helpen bij stands waar het druk is. Dit regelt het bestuur. 

Poffertjes:

’s Ochtends zet je de poffertjesplaat aan. Je maakt beslag volgens de receptuur en doet deze in de knijpflesjes. Het beslag dat over is, dek je af met een schone theedoek. Wanneer de eerste kinderen voor de stand staan begin je met bakken. Wanneer de poffertjes klaar zijn, leg je ze op een papieren bakje, poedersuiker erop(niet teveel) en deel ze uit aan de kinderen. HOUD JE STAND ALTIJD SCHOON. (DENK AAN DE KEURINGSDIENST VAN WAREN DIE LANGS KAN KOMEN). Na afloop maak je alles schoon en geeft de vuile theedoeken enz. in een plastic tasje aan Corrie of Cora. Van Cor (achter de bar) krijgen we een sleuteltje voor de kraan, hang dat op, zodat iedereen weet waar het is. (let op: de wafels zijn verplaatst naar het Kinderkookcafé) 

Kinderkookcafé:

Kinderen kunnen hier bv taaitaaipoppen versieren enz. Elk uur proberen we iets anders te maken, de kinderen moeten weten wat er op dat moment gedaan kan worden. Zorg ook hier dat alles altijd opgeruimd is en dat alles goed schoon is. Probeer veel kinderen mee te laten doen. Ook komen hier dit jaar de wafels bakken bij als extra activiteit. Bedenk als voorbereiding wat leuke dingen die je kan doen met de kinderen. Bijvoorbeeld pizza maken, popcorn rijgen, wafels bakken enz. 

Emailleren:

In deze stand kunnen kinderen sieraden maken van rubber, vlechtwerk, kraaltjes enz. Verder kunnen ze emailleren Emailleren: zorg dat de oventjes veilig staan. Zorg voor een emmer water in je stand voor brandwonden. Probeer zo weinig mogelijk materiaal te verspillen, door onder elk koperplaatje een stukje papier te leggen, zodat je de overtollige emaille opvangt. Leg uit hoe het moet en zorg zelf voor het bakken. Maak met elkaar afspraken wie wat doet. Maak elke dag andere dingen. Probeer zoveel mogelijk kinderen bezig te houden.   

Circusschool Hannes en Co:

Het circus is 6 dagen aanwezig. Er zijn 2 professionele personen aanwezig en daarnaast stagiaires en jeugdstadmedewerkers. Je laat de kinderen binnen en helpt hen met de circusactiviteiten.

 

Kappen:

Maak leuke kapsels bij de kinderen, hou het wel simpel, zodat je niet te lang met 1 persoon bezig bent. Invlechten enz kan ook.  

Schminken:

De kinderen geven zelf aan wat ze willen worden. Je kan natuurlijk wel helpen verzinnen. Je grimeert met behulp van sponsjes en kwastjes. Maak niet te moeilijke koppen, dit neemt teveel tijd in beslag. Zorg dat je materiaal altijd schoon is en dat je hygiënisch werkt.  

Leer bewerken, hout inbranden en solderen:

Maak leuke voorbeeldjes en leg de kinderen goed uit wat ze moeten doen. Overleg met elkaar wie wat doet. Wissel eventueel dagdelen of uren van activiteit. Dan leer bewerken, dan hout inbranden. Wanneer alles goed tegelijk loopt, mag dat natuurlijk ook. Zorg voor een emmer schoon water voor brandwonden. Koelen en doorsturen naar de EHBO. Laat de kinderen met solderen eerst een draad-figuur maken, dat daarna aan elkaar gesoldeerd wordt. Gebruik hierbij het aanwezige speciale vet. 

Kleien:

Elk kind krijgt een stukje klei (brood klei in 16-20 gelijke stukken verdelen met snij-draad). Maak zelf wat voorbeeldjes van kleine figuurtjes, dit neemt minder klei en is beter vervoerbaar. Klaar, dan een papiertje eronder met de naam van het kind erop. Als ze weg gaan halen ze hun kunst op. Geef aan dat niet afgehaalde spullen weer verwerkt worden voor nieuwe kinderen. Zorgen dat de klei die open is in een grote bak ligt met een natte doek erover. Of in een afgesloten plastic emmer. Bedek de tafelbladen met plastic en vervang dit wanneer dit nodig is. 

Luchtkussen:

Er mogen maximaal 10 kinderen op het luchtkussen. Ze mogen 2-5 minuten springen (afhankelijk van de rijen, zelf aanpassen). Schoenen uit, geen scherpe voorwerpen mee op het luchtkussen. De ene serie kinderen kan springen, de volgende kan alvast de schoenen uittrekken enz. Medewerkers mogen voor en na de draaidag springen op het luchtkussen.  

Schilderen op ezels:

We zetten een aantal schildersezels neer. Elk kind krijgt een eierdoos oid met verschillende kleuren verf.Kinderen kunnen op grote vellen kunstwerken maken. Zorg dat er “waslijnen” hangen, waar je de kunst die klaar is ophangt om te drogen. Zorg dat je de vloer goed afdekt met plastic. Zorg dat er schoon water aanwezig is en dagelijks ervoor zorgen dat alles goed schoon is.  

Sport en Spel:

Er zijn diverse grote spelen aanwezig. Maak samen een planning wat je wanneer gaat doen. Kinderen weten dan wat ze wanneer kunnen doen. Verder helpen de sport en spel medewerkers bij het panna-voetbal en de bmx-fietsen die er respectievelijk de 1e en 2e drie dagen zullen zijn. Anne zorgt voor de coördinatie in deze stand. 

Timmeren:

Maak leuke (liefst kleine) voorbeelden en doe zelf wat voorbereidend werk door bv hout op maat te zagen. Laat zoveel kinderen tegelijk binnen dat het overzichtelijk blijft, en laat hen niet te lang aan 1 ding bezig zijn, zodat anderen geen kans hebben.  

Glas graveren:

De glasplaatjes moeten eerst omgeplakt worden met tape, dit doet de medewerker. Laat de kinderen zelf een tekeningetje maken op papier, dat onder het glasplaatje geplakt wordt om het in te graveren. Ook kunnen ze een afbeelding uitzoeken. Zorg dat er goed gegraveerd wordt, omdat er anders een bijna onzichtbaar lijntje ontstaat. De graveernaalden moeten regelmatig schoongemaakt worden met een tandenborstel.  

Glas / porselein of tegels beschilderen:

Er zijn diverse soorten verf aanwezig. Zorg dat dit zorgvuldig en beslist niet door elkaar gebruikt wordt. Eventueel eerst een tekening met viltstift / loodverf op het materiaal zetten en dan invullen met kleur. Lees de aanwijzingen op de potjes. En houd daar rekening mee! Vraag bij twijfel aan Cora hoe iets uitgewerkt moet worden. 

Crea:

Hier willen we elke dag 1-2 verschillende dingen laten maken, zodat er telkens afwisseling is. Zorg dat voor de kinderen te zien is wat er op dat moment gemaakt kan worden. Nodig zoveel mogelijk kinderen tegelijk uit in je stand. Zorg dat alles overzichtelijk is. HEB JE VRAGEN: CORA HEEFT BIJNA OVERAL EEN ANTWOORD OP.  

Chemie:

Iedereen in deze stand krijgt een wit overhemd aan als “laboratoriumkleding”. Er zijn diverse proefjes enz. die door de kinderen gedaan kunnen worden. Begeleidt de kinderen goed. Probeer veel kinderen iets van chemie te laten ontdekken. 

Podium:

Het podium team zorgt voor een totaal programma voor het podium. Regelmatig zal ook Anne hier te vinden zijn.

Copyright 2007 Stichting Jeugdstad, Alle rechten voorbehouden.
Alle woord- en beeldmerken op deze site zijneigendom van haar rechtmatige eigenaar.
Deze website is ontworpen, ontwikkeld en gesponsord door 42 Answers Creative Internet Studio,
en geoptimaliseerd voor alle veelgebruikte internet browsers als Internet Explorer 6 en 7, Safari, Firefox en Opera.